Dressyr, öppna.

Dagens pass bestod av ridning på banan. Kände på honom lite, han har inte blivit riden på nästan 3 veckor nu. Han var lite fjantig, eller kändes inte lika fin, men det forstod jag. Efter ett tag slappnade han av och kändes ganska fin. Provade de dressyrövningar vi gjorde innan semestern. Han kom ihåg de ganska bra. Efter några gånger gick det riktigt bra. Skänkelvikning provade jag i båda varv bara, backade, haltade från trav, fram och bakdelsvändning. Ibland blandade han ihop fram och bakdelsvändning och backa. Och han var ganska irriterad på alla knott, flugor som var runt han. Provade även att göra slutna och öppna, först fatta han ingen, den gick det fint. Övade mest på Öppna idag så tar vi slutna en annan dag. Så nu kan han öppna ;) Han är så duktig och lättlärd min häst, jag blir så glad. Nu
är det bara galoppen som fattas. Var bra sugen på att prova galoppera idag, men eftersom han inte blivit riden på länge så tyckte jag att det räckte så.
Såhär övade vi på öppna:

Vi red i en åtta uppe vid kortsidan (rosa) och förökte få något steg i öppna vid långsidorna, De blev alltså öppna i olika varv hela tiden eftersom vi red i en åtta. Först skrittade vi sen trav. Och när han började fatta så kunde vi gå ut lite längre och göra längre öppna vid långsidorna (blå). Jättebra övning som jag bara kom på i huvet medans jag red. Duktig hest :)
Denna övning kommer vi även gör när vi ska lära oss Slutna.

Var det nån som fattade min beskrivning? xD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0