Newton och Balle.

Jag får be om ursäkt för gårdagen, hann inte skriva efter ritten.
Jag och newton gjorde oss iordning, gick ut och jag hoppa på, Och det börjar regna, bra tajming. haha. Men det slutade efter en liten stund. Och då kom Lotta med Baldur, eller Balle som han kallas. lite kul :)
Newton blev väldigt het på han, hingsta upp sig, gnägga och trippa fram. Vi skrittade lite i paddicken så han fick lugna sig lite innan vi skritta iväg. Och Newton blev jättelugn sen istället. Antagligen för att Baldur är så lugn och stabil. Vi skrittade så långt vi kunde innan vägen, sen vände vi. Gick jättebra, inget farligt eller så. Jättenöjd är jag. Även om det bara blev en liten skritttur, så är det ändå en början.
Tyvärr måste man typ rida över stora vägen eller under tunnel för att komma till dom bättre ridvägarna. Och det känns inte så bra att börja rida över än. 
Sen när Lotta ridit hem red jag i paddocken för att han skulle få trava också. Övade lite på att han ska flytta sig åt sidan för tryck med skänkel, funkade bra. Ställde honom åt vänster och höger på rakt spår, och ställde honom utåt på volt i båda varv. Funkade såklart bäst i skritt, men blev lite bättre i traven sen. Han gick väldigt fint, eller han gick på tygel som man brukar säga, fast han inte gjorde det. Böjd hals med rättare ord. Vi skulle behöva träna på att sätta under bakbenen under sig lite bättre, för att avbelasta fram lite. Men det kommer sen, först lär vi få fram galoppen.

Vi red 1 timme och 40 minuter, fast väldigt mycke skritt. Jag har läst att skritten är den gångart som ger hästen bättre kondition, traven sliter ut och galoppen är hästens "lättaste" gångart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0