Dressyrsadel.

I fredags var jag på loppis och hittade en dressyrsadel, för en billlig slant och köpte den, tänkte att om den inte passar är det bara att sälja den dyrare. Det var en svart dressyrsadel av märke gold medal, inklusiva stigläder, dressyrgjord, stubben stigbyglar, sadelställning och sadelöverdrag, för 500 kronor. Tänkte att sadeln måste vara mer värd än så, riktigt läder och såg inte speciellt sliten och använd ut. Tittade på annonoser när jag om hem och hittade en lika, begagnad för 4000kr. Nypriset på denna sadel låg på 9000kronor. Plus att jag fick med massa tillbehör, så jag trr jag har gjort en bra affär. Ett riktigt fynd!
Provade sadeln igår, longerade honom med den för att se hur den låg i rörelse, den låg lite framåtlutad, efersom newton har låg manke. Satt sedan upp och kände lite på den, och jäklar vad skönt att rida i dressyrsadel. jag som alltid föredragit hopp. Men ja. Fick honom att göra fram och bakdelsvändningar för första gången, första gången jag provade. Han är så lättlärd och duktig, även om vändningarna ibland blev blandat bak och framdel. Men han är duktig.
Ska höra med någon som kan lite mer om sadlar och höra mer om hur den ligger. Jag tyckte att den låg framåtlutad, men ändå jämnt över hästen, och det var luft hela vägen mellan bossorna. Om den inte duger så säljer jag den och köper en annan dressyrsadel, eftersom det var skönt, och det känns som om dressyren går bäst just nu.





dåliga bilder tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0