longering.

Tänkte att jag skulle prova på longering idag igen, som inte funkat så bra annars, då han inte går ifrån mig utan står vid mig bara, men idag fick jag honom att gå runt mig i volt, hade longering/tömgjorden och spände in honom, fast väldigt löst, så han inte skulle känna sig för "fri". Gick jättebra i båda varv och jag fick honom även att trava när jag sa till, flera gånger. En gång när jag smackade på och viftade lite på spöt blev han lite grinig och attackerade mot mig, mest för att skrämma mig tror jag, men jag tog spöt framför honom, och röt i åt honom. Han backade och travade frammåt. Jag vann! Han lyckades inte skrämma mig. Sedan travade han några korta sträckor på volten, sen fick det vara bra. Eftersom jag aldrig fått honom bort från mig förut och gå runt mig och att han dessutom travade när jag bad honom. Små framsteg varje dag, men ibland känns dom så himla stora :) Hipp hipp hurra!

Sedan fick han gå i beteshage ett par timmar, och jag trodde det skulle bli svårt fånga honom, men nej, gick bara fram och knipsa fast honom, brabra!

Duktig hest idag, och imorgon kommer Lotta med sin häst Taktur, så ska dom få leka i hagen lite, hoppas att dom leker iallafall, och inte slåss. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0