Stopp.

Idag var det ridning på schemat, vilket gick ganska bra i början, lunkade på bra, och ganska länge utan att stanna, fick även till en travbit, tills han stannade av sig själv, utan min tillåtelse! Och då började det, när man ska försöka få fram han igen så går det inte. Han bara står där, medans jag kämpar på. tillslut skrittar han väl frammåt igen, men så fort man försöker driva frammåt och säger: Traaava, eller smackar, så stannar han, som att han bara ska jävlas och ska protestera, sen nonchalerar han mig helt och hållet när jag försöker få fram honom igen. Men när han väl skrittade fram igen så fortsatte vi bara i skritt, gick på stora volten flera varv i båda håll utan att han stanna, så då var han ganska duktig iallafall och jag kände att vi kunde sluta vårat ridpass någorlunda bra.

Hur gör man, jag vet att det är ett typiskt unghäst-beteende, men hur gör man? Någon som vet / har tips?


Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag håller på mycke med unghästar & just nu är jag på en gård o jobbar & här har jag massor att rida in & fixa till.. :)



Det drygaste är ju när dom bara stannar & står där! Har du provat ha spö på honom?! Jag brukar alltid rida unghästar med spö eftersom det kan vara bra om dom inte vill svänga dit man vill eller inte gå fram, det räcker oftast med att man bara petar lite på dom så går dom fram..

2009-06-07 @ 21:53:58
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Linnea

Utefter det du skrivit så tycker jag det verkar som att hästen har brist på respekt för dig! En häst som har respekt för sin ryttare stannar inte & slår inte emot spöet/skänkeln, även om det är en unghäst! Det är bara dumheter & inget annat att han håller på sådär. Om jag vore som du skulle jag jobba honom mycket från marken, longera, tömköra osv tills du verkligen känner att han lyssnar ordentligt på dig. Först då ska du hoppa upp & då tror jag det går bättre! Han ska se dig som sin ledare & han ska känna sig trygg med dig, jag hoppar inte upp på en unghäst innan jag vet att den har respekt för mig! Just nu är jag som sagt på en gård & här har jag tre unghästar. En av dem har stegrat sig med andra ryttare, mig har han inte försökt någonting med för jag har visat honom vem som bestämmer. Den andra red jag för första gången idag & innan har jag bara longerat honom, men idag kändes han trygg nog att sitta upp på! Den tredje ska jag hoppa upp på imorgon då han litar till 100% på mig. Den andre o den tredje är dessutom inte inridna, ändå går det bra eftersom jag visat dom att jag är ledaren & dom accepterat mig!



Ledarskapet är A & O, oavsett ålder på hästen du rider & bara du fått hästen trygg med dig brukar dom gå med på det mesta :)

2009-06-08 @ 22:01:26
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Linnea

Okej, det låter ju konstigt då att han inte vill gå när du rider.. Han har inte ont någonstans?

2009-06-08 @ 22:12:06
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Ina Jacobsen

Jag hoppas allt ordnar sig, har tuvärr inte så stor erfarenhet av att rida in unghästar så har tuvärr inga tips att komma med.

2009-06-08 @ 22:14:09
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag tycker du ska prata med Sandra eller hennes mamma , dom har ridit in många unghästar , plus att sandra ridit in en haflinger , och det du beskriver är typiskt haflinger beteénde som hon berättat och som jag har sett själv . Så prata med henne , säg bara till så får du nr =)

2009-06-08 @ 22:30:20
URL: http://ottesenmaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0