Prassel.

Idag när jag gick till stallet hittade jag en fågelunge som inte kunde flyga, så jag beslutade mig för att döda den, så den slapp lida ända tills den belv uppäten. Tog en pinna och slog ihjäl den, ibland måste man, hellre det än att den skulle lida! Kanske låter lite hemskt men, är man uppvuxen med en pappa som jägare så kan man.

Massa ungar som kom till stallet och fråga ut mig om de fick borsta, leda newton och så vidare, men nej, de får dom inte, de har inte en chans när han drar ner huvet och ska käka gräs, plus att han testar nya människor och kan kicka när man borstar ibland. När jag gick in i hagen med tränset för att hämta honom hade de andra hästarna gått in, och han var hungrig och ungarna var runtikring, och han tror att jag ska ta in honom men jag kommer med tränset, och han förstår att vi ska arbeta, så han kickar mot mig och jag får hoven på armen. Har en rejäl bula nu. Men jag förstår honom, även om han inte ska göra så. Men det är samma sak som han säger, nej jag vill inte arbeta, jag är hungrig. Egentligen vill han inte göra illa mig, utan det är bara hästens sätt att kommunicera. Jag blev sur och bad ungarna gå hem för att dom störde, och då var det inga problem.
Hursomhelst, vi tränade lite mentalt idag, på banan, hade lagt ut presenning, en gummimatta, lite färglada bommar. I början var det lite läskigt, men han fick först lukta på den lilla gummimattan, och han skulle smaka på den och bet tag i den och viftade runt den, haha. Sen gick vi över den och på den. Inga problem :) Sedan luktade vi även på presenningen, och han provsmakade även denna, bet tag och drog, så hela presenningen rörde sig, då blev han räd och hoppade bakåt, men nyfiken som han är gick han fram direkt och smakade igen och viftade runt. Sedan gick vi över den utan några som helst problem, prassel prassel. Jag lyfte även presenningen och klappade honom med gick hur bra som helst, och la de över ryggen på honom. Han är cool i psyket min häst iallfall. Han gick även rakt över presenningen när den var ihopknöcklad som en stor stor boll, jag tror han tyckte de va lite kul iallfall :)
Bommarna då, brydde sig ingenting om dom, går över dom som ingenting och slår i dom, vilket han inte ska kanske, haha. Gjorde ett minikryss också som vi skrittade över, vem lyfter inte på benen och river hindret? Jo newton! Verkar inte bli nån hopphäst inte :P

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ah okej.. Hur gammal är han då & hur mycket är han riden innan du fick honom?!



Det låter rentav livsfarligt att han sparkar mot dig för att han ser att du kommer med träns! Gör han så vill han dig illa & det var då inte ungarnas fel! Jag hoppas du sa åt honom ordentligt & fick honom att inse att det han gjorde var fel! Det är du som bestämmer om ni ska arbeta eller ej, inte hästen!

2009-06-08 @ 22:40:20
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Johanna

Vad roligt med en blogg om er!

Kickar han åt dig så är det brist på respekt, inget annat. Sparkar han dig eller någon annan så är det det han vill, en häst missar inte om den siktar.

2009-06-09 @ 16:37:43
URL: http://zotis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0