Dagens ridning och betfor?

Red i paddocken idag, gjorde typ samma sak som igår fast hade fram nya bommarna som är grovare. gick finfint med bommarna. Dock så blev han okoncentrerad i slutet, gick emot skänkeln, tittade åt andra hållet än jag ställde honom i. och stannade och vägrade gå fram. Fyfan vad arg man blir. En gång gick jag av och longerade honom några varv för att få fram honom.
Och så stannar han minst 10 ggr och bajsar, och minst 10 grr och fiser.  Helst stannar han och gör sina behov precis när jag håller på att förbereda honom för galopp eller precis innan bommarna eller så. Kanske bara är slumpen.
Han blir bättre på att fatta galopp, han fattar oftast direkt, fast jag är övertydlig, men ändå :P Men problemet är att han saktar ofta av efter 2 galoppsprång. Men ibland blir det en hel långsida.
I slutet släppte jag lös honom, sedan försökte jag leda honom utan grimskaft, ledarskap, han ska gå efter mig, jag bestämmer, och det gjorde jag efter en liten stund.
Imorgon blir det nog uteritt, jag tror vi behöver det.

Funderar på att börja ge honom betfor, då det stabiliserar tarmfloran, och för att det ger energi utan stärkelse. Tänkte att det kanske skulle bli bättre i magen på honom, och ge honom lite mer energi..

Frågor till er läsare:
- Läste att betfor innehöll mycket kalcium också, kan det vara bra för femåringar?, eller bör jag ge extra fosfor?
Jag har tyvärr ingen analys på höet.
- betfor hiss eller diss för oss?
- Eller har du annat förslag?
- Vad använder ni för krafftfoder?


Kommentarer
Postat av: Ronda.blogg.se- Mode, Tips, Skötsel, Tankar och Funderingar, Träning/Tävling och Ridsport, allt för dig och din häst!

Sv: Tränset har suttit på stor häst så en haflinger är inget problem. Säg till om du vill ha dem :)



Jag ger Saga betfor varje dag, tycker att det är bra och lite som "godis" för hästen. Saga får annars kraft grund, lusern, salt, b-vitamin och fosfor. Funkar jättebra ;)

2009-10-05 @ 09:24:51
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Lina

Hästutrustning-bloppis i min blogg. kika in vettja!

2009-10-05 @ 20:57:32
URL: http://liincake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0