Veckan.

haft ett break igen, jag är för lat för att skriva i bloggen. SKa se om jag kommer ihåg vad vi gjort...


Onsdag: Tänkte rida ut, men jag kände att newton var fjantig och tittade på saker, plus att de blåste, så jag kom bort till ängen och red där, för jag ville inte över stora vägen idag. Newton var spänd och lite utr fokus, så jag jobbade mest där med att lösgöra honom och få honom mer stabil och lugn och att lyssna på mig.

Torsdag: Vilat

Fredag: Hoppdressyr Red i paddocken, utan bommar och sånt. Tränade på explosiviteten i galoppen. Det blev alltså mycket galopp, mycket lätt sits och enkla byten. Alltså jag galopperade snett igenom, saktade av till trav och direkt en ny galoppfattning. Gick super. Bara nått enstaka travsteg.

Lördag: Var meningen att jag skulle till älvdalen och tävla, var anmäld och allt, men vi hade ingen bil hemma och knappt chafför. Så jag fick stryka tyvärr. Det som var så bra tävling för oss, 60 cm.. Men jag hoppade hemma iaf. Hade studs på volt med cavaletti och Gjorde en kombination, Först ett räcke på ca 55 cm, sen 2 - 3 galoppsprång sen Räcke på ca 65cm. Gick bättre i början, Han hade en bra arbetsgalopp, men inte så ökande. sen slakna han ur och blev flack och sprang bredvid hindret och så.. Blev ju mycket galopp och så.

Söndag: Red bredvid åkern på gräset, mest lulla runt. Han var inte så jättetaggad. Sen red jag lite i paddocken, släppte stigbyglarna och red dressyr. Han gick jättefint då. Ökade fint på diagonalen och lyssnade bra. Fin dressyrponny :)

Måndag: Skrittur i skogen, sen red jag dressyr i paddocken igen, för han var så duktig dagen innan. galopperade på små volter och stora.

Tisdag: Frihetsdressyr, Horsemanship. Jobbade från marken, hade en tunna liggandes som han skulle sparka på så den rullade fram, gick sådär. Sen skulle jag flytta honom åt sidan så han gick med tunnan under sig, gick bra åt ena hållet, men inmte de andra, då blev han sur. Sen lärde jag honom att stegra. Vet egentligen inte hur det kom sig. Jag hoppade och sa UPP medans jag petade med två spön på varsin sida om bringan. Tillslut hoppade han med frambenen lite lätt och jag berömde, sen fortsatte vi och de blev lite högre. Gjorde de säkert 20 gånger, så jag tror han kan de :D även om man får träna på att göra de högre och högre sen.
Sen hoppade jag upp på honom och red barbacka, Efter träningen från marken så var han känslig och lyhörd. Flyttade jättefint för skänkel. Och jag använde inte spö vid ridningen.
Och så vill jag påpeka att jag hade INGET GODIS idag. Berömde mer rösten och att klappa om honom.



Bild från September när vi tränade frihetsdressyr.


Kommentarer
Postat av: lello

vad du är duktig emma! puss

2010-04-21 @ 19:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0