nyår, raketer och galen häst.

I onsdagd tömkörde jag Newton med Lokselen på åkern, men han stannade på vägen dit och tittade, som att han sett något läskigt däråt tidigare, men jag fick honom tillslut att gå, och vi gick in på åkern, han var lite trippig och tramsig, drog ochstog mest på tå. jag fick bromsa och proooa. och jag övade på att stanna, gå fram för rösten och även backa, gick sådär i början men gick jättebra tillslut efter lite tålamod och lugn. så då var jag nöjd och skulle gå tillbaka till stallet, newton stannade och frustade  vid stockarna och rätt som de va så vända han om och galopperade tillbaka till åkern, travade , bockade och sparka bakut, jag hade inte en chans att hålla i tömmarna så jag släppte så fort han vänt sig om. han travade iväg till dom andra hästarna och stod med dom, så gick jag och hämtade hö för att locka med honom.
Nästa dag var det nyårsafton och jag var inte hemma, men newton hade tydligen varit rädd och sprungit som en tokig hingst i hagen, för dom hade börjat mes mällare tidigt på dagen, och antagligen hade de skjutit dagen innan också eftersom han var så spänd och konstig. Och han har varit litehalvgalen de senaste dagarna men nu hoppas jag att de börjar lugna ner sig, han vill inte ens gå in i stallet på kvällarna, stannar utanför.

Nu ska jag gå till honom och longera honom, han har nog lite energi i sig som vill ut tror jag. Så även om jag inte satt igång honom riktigt än från överansträngningen så måste jag nog få ur han lite energi och sedan fortsätta sätta igång han, för han blir ju lite galen och ouppfostrad när han inte gjort nått på ett tag.

hörs

Kommentarer
Postat av: Ina Jacobsen

sv: Den kom ifrån ett företag som heter Uncle Jimmys hangingballs, var ganska så dyr tuvärr ca300:- Mitt stall är ganska så fuktigt (absolut ingen som hästarna lider av)så bollen är inte torr då utan så fort Amigo stöter i den blir han kladdig tuvärr. Så de är en stor nackdel men den så du vet.



Finna ju annars stora plast/gummi bollar och liknande lekaker som aktiverar hästarna, inget jag hittat i butikerna runt mig men ska börja kika på nätet tänkte jag.



God fortsättning på det nya året!

Kram Ina

2010-01-02 @ 18:47:27
URL: http://inajacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0