Hästskötarexamen.

I Torsdags gjorde jag hästskötarexamen. Våran klass plus 2 st. Vi var alltså 9 st som gjorde det.

Dagens alla prov och händelser:

Prov: Dagen började med 2 skrifliga prov om foder och hästkunskap, foderprovet var enklare! Kändes som jag hade skaplig koll iaf, även om man chansa på några saker.

Stallprov: Blev utdelade varsin häst, och jag fick Marsipan, den största på 180cm i manken och ser ut som en giraff. Jag är liksom minst av alla, tyckte det var lite orättvist. Jag är en kortis på 158cm. Så skulle vi fixa iordning hästarna på typ 30 min, borsta, linda ben och knoppa, sadla och tränsa. Tur jag fick använda pall vid knoppning. Och jag är sämst på att knoppa. Kände mig kuggad redan där.

Ridprov: Kom knappt upp i sadeln, och hästen är jätteskumpig och lång och stel, Jättesvår att få i form, helst för mig som är så liten. Inte vill han fatta galopp heller, och han var fjantig vid porten. Halvtid fick vi byta hästar, då fick jag den näst största på 170cm, Creole. Han var iaf skön att sitta på, men lång.

Visa häst för hand: Ta av sadel och lindor. Ut och visa upp hästen i skritt och trav och uppställd. De kändes iaf ganska bra!

Lunch

Longering: Hade annan häst då, jag var sist och fick vänta på min tur. Jag fick hästen med Kapson. Den hade skenat runt lite och varit ganska känslig för dom andra. Men jag tyckte jag hanterade situationen ganska bra, fick även lite frågor om inspänningar, tempot och kapsonen. Longeringen kändes ganska bra den med. Inga stora katastrofer liksom, även om hästen bralla iväg nån gång.

Muntligt Foderprov: Fick gå in i ett rum och berätta om olika foder, vad det heter, var det innehåller och är bra för. Skillnaden på havre och Vetehalm, Höstrån med mera. Kändes helt OK!

Redskapsprov: Låg massa saker på ett bord, så skulle man skriva ner vad det var för nått, tex olika bett, martingal, hovtänger, broddar med mera. Kändes helt OK.



Så jag kände mig kuggad på knoppning, ridning.

Resultat: GODKÄND :D jag vart tydligen Godkänd i alla moment, helt otroligt, hade jag inte tänkt mig.
Vi var 2 som blev godkända av 9. Tycker många andra är duktigare än mig i mycket av de här. Känner mig elak.

Nu är jag iaf DIPLOMERAD HÄSTSKÖTARE, vad jag nu ska med det till :P


Marsipan, giraffen



Kommentarer
Postat av: Maja

Du är så duktig så..o inte ska du känna dig elak!!

2010-05-11 @ 22:28:48
URL: http://ottesenmaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0